Motion till Kyrkomötet
2005:23
av Börje Gustafsson
Ändring av begreppet ”begravningsavgift”

Mot 2005:23

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att hos regeringen göra en framställan om att i begravningslagen ersätta ordet begravningsavgift med kyrkogårdsavgift.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att föreslå ändringar i kyrkoordningen med anledning av detta.

Motivering

Erfarenheten från några år med begravningsavgift visar att många människor som på sin skattsedel ser att de betalar begravningsavgift uppfattar att de får kostnaderna för sin begravning täckta av denna inbetalda avgift. Tanken är inte helt ologisk och de anhörigas frustration över att få betala för begravningsgudstjänsten är, i de fall de önskar en sådan, stor.

Benämningen kyrkogårdsavgift speglar på ett bättre sätt vad avgiften för dem som utträtt ur Svenska kyrkan omfattar. För kyrkans anställda som konfronteras med detta begreppsfel skulle en ändring undanröja ett irritationsmoment i umgänget med de sörjande och i vissa fall kanske bidra till att de funderar två gånger innan de tar samma beslut som den bortgångne en gång gjort, nämligen att lämna Svenska kyrkan.

Glanshammar den 10 juli 2005

Börje Gustafsson